wtorek 28 września, 2021

Jedzenie to jedna z głównych potrzeb fizjologicznych w naszym życiu. W polskiej kulturze wspólne spożywanie posiłków jest silnie zakorzenione – nie tylko od święta, ale również na co dzień. Niedzielne obiady z rodziną to jeden ze sposobów na tworzenie nowych tradycji i budowania relacji pomiędzy domownikami. W jaki sposób możemy zachęcić dziecko do gotowania oraz korzystania z dobrodziejstw, jakie daje jedzenie wspólnie z bliskimi?

Wiele zapachów, smaków i potraw kojarzy się nam z dzieciństwem. Dla jednej osoby będzie to babciny rosół czy drożdżówka w niedzielne południe. Inni wspominają smak truskawek i zapach świeżo parzonej kawy taty.
Kuchnia polska jest niezwykle ciekawa, różnorodna i smaczna, a wspólne gotowanie to ulubiona rozrywka wielu rodzin. Wprowadzenie dziecka w ten świat to świetny sposób na uzupełnienie jego rozwoju o podstawowe umiejętności społeczne, a dla niektórych będzie to również okazja do rozwijania w sobie nowych pasji i zainteresowań.

gotowanie 2

Dlaczego warto jeść wspólne posiłki?

Budowanie relacji przy stole nie jest niczym dziwnym – spożywając wspólnie śniadanie, obiad czy kolację spędzamy ze sobą czas. Możemy rozmawiać, opowiadać historie, żartować i zwierzać się ze swoich problemów. W ten sposób stajemy się bardziej empatyczni i wyrozumiali wobec innych, a jednocześnie możemy liczyć na ich wsparcie. Dzieci uczą się dobrych manier i zwyczajów, obserwując zachowanie rodziców w trakcie jedzenia.

Jedzenie przy jednym stole bez rozpraszaczy takich jak telewizor czy smartfony jest także zdrowe. Dzięki temu jemy uważniej, wybieramy zdrowsze posiłki i nie ignorujemy sygnałów sytości, które wysyła nasz mózg. Badania udowodniły, że jedząc samotnie, często nie zwracamy uwagi na jakość posiłków i częściej wybieramy niezdrowe dania.

Oczywiście nie zawsze wspólne spożywanie posiłków jest łatwe do zorganizowania czy w ogóle możliwe. Czasem nasze plany dnia nie pozwalają na spotkania przy stole. Możemy jednak wpleść ten czas w każdą wolną chwilę – na przykład rano przed pracą i szkołą czy w weekendy.

Angażowanie dzieci w proces gotowania

Nie tylko wspólne posiłki, ale także rodzinne gotowanie są doskonałą okazją do rozmów, nauki i zabawy. Dzieci nie trzeba obsesyjnie chronić przed ostrymi przedmiotami obecnymi w kuchni czy wysoką temperaturą kuchenki lub piekarnika. Naszym zadaniem jest uczyć je, jak się z nimi obchodzić – aby w dorosłym życiu mogły kontynuować rodzinne tradycje oraz dbać o swój jadłospis.

Znajdźmy dziecku zajęcie w kuchni – może to być tarcie warzyw, smarowanie pieczywa, mieszanie ciasta czy krojenie składników. Aktywność dostosujmy do wieku i zdolności manualnych. Jednocześnie próbujmy każdej potrawy i składnika, opisując towarzyszące im smaki takie jak kwaśny, słodki czy gorzki.

Dziecko może wspólnie z nami nakrywać do stołu, dowiadując się jak w odpowiedni sposób rozłożyć zastawę. Wspólne robienie zakupów oraz wprowadzenie nawyku tworzenia list brakujących składników uczy dziecka odpowiedzialności na wielu poziomach – gospodarowania pieniędzmi, niemarnowania żywności czy dokonywania zdrowych wyborów żywieniowych.

IMG-20210612-WA0055
gotowanie. Montessori

Estetyka dań w nauce o jedzeniu

Pamiętajmy, że dzieci (i nie tylko!) jedzą oczami – dlatego tak ważny jest wygląd potraw, które serwujemy im i sobie samym. Pięknie udekorowane i estetycznie podane jedzenie zachęca do sięgania po nie, pozwala się nim cieszyć i docenić jego walory smakowe. To istotny element nauki o zdrowym odżywianiu.

Dlatego zadbajmy o piękny wygląd naszych dań – twórzmy kanapki z dużą ilością kolorowych warzyw czy podawajmy składniki (na przykład ryż i sos) obok siebie, zamiast mieszać je w garnku i nakładać jako jednolitą masę. Dla kreatywnych i artystycznych dusz proponujemy tworzenie obrazów za pomocą jedzenia – na przykład wycinając kształty zwierzątek ze składników kanapek lub smażąc jajka czy piekąc ciastka, nadając im formę z pomocą przeznaczonych do tego narzędzi.

gotowanie 3

Jak pomóc dziecku odnaleźć się w kuchni?

Przede wszystkim ułatwmy mu to poprzez dostosowywanie otoczenia do umiejętności i możliwości dziecka. Nie traktujmy kuchni jako świata dorosłych, lecz raczej jako wspólną, rodzinną przestrzeń.

Jednym z udogodnień jest trzymanie zestawu przyborów kuchennych przeznaczonych dla dziecka w najniższej szufladzie czy na najniższej półce – tak, aby dziecko mogło swobodnie po nie sięgać, gdy chce razem z nami pracować w kuchni.

Posiłki powinniśmy podawać tak, aby dziecko miało możliwość samodzielnego komponowania swojego dania. W ten sposób nauczy się ono ulubionych smaków i kompozycji. Niezwykle istotną i chyba najważniejszą zasadą jest BLW – bobas lubi wybór 🙂 Pozwólmy dzieciom decydować, co chcą jeść i jakie posiłki chcą przyrządzać. To świetnie działa na wyobraźnię i wykształcanie pozytywnych nawyków żywieniowych.

Zapewnijmy również łatwy dostęp do wody pitnej o każdej porze, aby dziecko samo reagowało na uczucie pragnienia i nalewało sobie ją do szklanki.

Działania, które wykonujemy po gotowaniu i jedzeniu, również są istotne. Oprócz narzędzi kuchennych zapewnijmy dziecku dostęp do przedmiotów ułatwiających sprzątanie – ścierka czy zmiotka pozwolą wykształcić nawyk dbania o otoczenie.

sprzątanie. dziecko. Montessori

Jedzenie to bardzo ważny element procesu dorastania!

Mamy nadzieję, że nasze rady pomogą Wam wprowadzić dziecko w świat kulinariów, tradycji i rodzinnego spożywania posiłków. W ten sposób możecie wykształcić w nim intuicję, chęć poznawania nowych smaków i zdrowe przyzwyczajenia. To niezwykle cenne umiejętności rzutujące na całe dorosłe życie. Dlatego warto wprowadzać te elementy już od najmłodszych lat. Kto wie, może przy okazji Wasze dziecko odkryje w sobie kulinarny talent.

aleastudio

error: Content is protected !!