czwartek 28 listopada, 2019

Przełom XIX i XX wieku stał się jednym z kluczowych momentów w historii edukacji. W tym okresie pochodząca z Włoch Maria Montessori opracowała swój innowacyjny system wychowawczy dbający o wszechstronny rozwój dziecka. Obecnie coraz więcej rodziców decyduje się na kształcenie swoich pociech w duchu Metody Montessori. Warto wiedzieć, w jakich okolicznościach powstała i dlaczego jest dobrym wyborem.

Początki

Maria Montessori rozpoczęła swoją pracę od badań dzieci z problemami psychicznymi, które przebywały w zamkniętych pomieszczeniach. Przez lata obserwowała je i doskonaliła wymyślony przez siebie system edukacyjny. Na przestrzeni czasu dzieci, z którymi pracowała osiągały wyższe wyniki w nauce niż dzieci zdrowe. W 1907 roku otworzyła pierwszą instytucję wychowawczą Casa dei Bambini – Dom dziecięcy, w jednej z najbiedniejszych dzielnic Rzymu.

W pracy Montessori nieważne było pochodzenie dziecka – czy to narodowościowe, czy społeczne. Maria na każde dziecko patrzyła indywidualnie. Tego rodzaju podejście połączone z wnikliwą obserwacją dało podwaliny pod Metodę Montessori.

Montessori vs system edukacji

Najprościej rzecz ujmując, system edukacji oparty o Metodę Montessori to holistyczne podejście do dziecka i jego rozwoju. Dba o rozwój dziecka we wszystkich dziedzinach życia przy jednoczesnym uwzględnieniu jego indywidualnych preferencji oraz zdolności. To zupełnie inne podejście niż to znane z klasycznych szkół.

W tej metodzie wszystko przebiega w inny sposób – nawet rola nauczyciela została całkowicie zmieniona. Nauczyciel Montessori jest obserwatorem, który poprzez swoje spostrzeżenia jest w stanie umożliwić dziecku naukę wedle jego potrzeb. Dba o odpowiednie zasoby i otoczenie sprzyjające nauce i poznawaniu świata.

Materiały do nauki to odejście od zwyczajnych podręczników i zastąpienie ich pomocami Montessori oddziałującymi na wszystkie zmysły dziecka. Pomoce edukacyjne stworzone w oparciu o Metodę Montessori są niezwykle różnorodne. Jest ich bardzo dużo, aby każde dziecko mogło znaleźć coś dla siebie.

Szkolna klasa także różni się od tej znanej nam z naszych podstawówek. To środowisko wspierające i rozwijające. Sala wypełniona jest pomocami edukacyjnymi i elementami stymulującymi kreatywność, ciekawość oraz zapewniającymi komfort nauki. Atmosfera zaufania i otwartości zachęca dziecko do poznawania świata. Nie ma mowy o siedzeniu w jednym miejscu przez całe zajęcia. Swoboda to podstawa w edukacji Montessori.

Wartości w Metodzie Montessori

W przeciwieństwie do tego, co znamy z tradycyjnych szkół, w edukacji Metodą Montessori kładzie się duży nacisk na dziecko jako indywidualną istotę o dużych możliwościach poznawczych. Wartości, które wypracowała Maria Montessori przez lata swojej pracy to kompletny rozwój dziecka w różnych dziedzinach oraz rozpoznawanie jego predyspozycji i preferencji już od wczesnych etapów życia.

Nauka w duchu Montessori nie jest tylko przyswajaniem wiedzy, suchych faktów. To kompleksowy rozwój człowieka, aby był przystosowany do życia w społeczeństwie i mógł się realizować na każdym poziomie życia. Proces uczenia się ma być przyjemny, dawać radość i kształtować poczucie własnej wartości. Jest to podejście, o którym niestety w tradycyjnych szkołach często się zapomina.

Przede wszystkim Metoda Montessori oparta jest na badaniach naukowych z dziedziny psychologii. Dlatego tak dobrze jest w stanie oddziaływać na pozytywny rozwój każdego dziecka. Możliwość wyboru i różnorodność możliwości wspierają indywidualizm i wolność uczniów.

Maria Montessori zwróciła również uwagę na biologiczny rozwój dziecka i podzieliła go na okresy, które sprzyjają rozwojowi innych umiejętności. Tak kompleksowe podejście do edukacji wyróżnia Metodę Montessori na tle innych systemów.

Metoda Montessori zyskuje popularność wśród rodziców. Twórczyni owej metody była niezwykle świadomą i wnikliwą badaczką oraz obserwatorką dzieci. Nauka wedle jej systemu to fantastyczny sposób na pracę z dzieckiem i zadbanie o jego przyszłość.

aleastudio

error: Content is protected !!