wtorek 28 września, 2021

Placówki edukacyjne prowadzone w systemie Montessori zdecydowanie różnią się od klasycznych żłobków, przedszkoli czy szkół. Powodem jest różnica w metodach nauczania oraz zasady rządzące edukacją Montessori. Czego możemy się spodziewać odwiedzając takie miejsce?

Na początku warto wspomnieć, że najlepiej osobiście odwiedzić brane pod uwagę żłobki i przedszkola Montessori znajdujące się w naszym mieście. Dobrze prowadzone placówki posiadają wykwalifikowaną kadrę, która z pewnością odpowie na wszelkie pytania, wprowadzi w filozofię Montessori, zaprezentuje wygląd klas i pozwoli na zapoznanie się z nowym miejscem. To bardzo ważny etap adaptacji, aby dziecko i rodzic mogli w pozytywnej i swobodnej atmosferze poprzebywać trochę w placówce.

Zwróćmy uwagę na kilka istotnych elementów charakterystycznych dla pedagogiki Montessori. Jeżeli brakuje ich w przedszkolu lub żłobku, być może placówka wykorzystuje coraz bardziej modną metodę edukacji jedynie jako chwyt marketingowy. Czego powinniśmy oczekiwać?

Organizacja przestrzeni

Pierwszym różniącym elementem placówki Montessori jest przestrzeń, w której przebywają dzieci. Powinna być ona dostosowana do wzrostu i możliwości dzieci. Półki, szafki i przedmioty muszą mieć odpowiedni rozmiar i być łatwo dostępne tak, aby dziecko samo mogło z nich korzystać.

Jeżeli już o przechowywaniu mowa, w placówkach Montessori każda rzecz ma swoje miejsce. Dzieci uczone są organizacji pracy, odkładania rzeczy po zakończonej nauce i szacunku dla przestrzeni innych osób. Według twórczyni metody – Marii Montessori – odpowiednia organizacja sal w żłobkach, przedszkolach czy szkołach pobudza naturalną potrzebę porządku w dzieciach. Bezpieczne korzystanie ze wszystkich dostępnych materiałów oraz samodzielność to klucz do sukcesu w edukacji Montessori.

Kolejnym ważnym elementem organizacji przestrzeni w placówce Montessori jest podział na kąciki. Wyróżnia się kilka stref, które w takim miejscu muszą się znaleźć:

kącik umiejętności praktycznych – gdzie dzieci poznają czynności przydatne w codziennym życiu, na przykład wiązanie butów, sprzątanie, gotowanie.
kącik sensoryczny – miejsce, w którym dziecko może rozwijać umiejętności poznawcze za pomocą wszystkich zmysłów. W tym kąciku znajdziemy materiały oddziałujące na zmysł węchu, słuchu czy dotyku.
kącik kulturowy – przestrzeń do rozwoju artystycznego oraz poznawania kultur z całego świata, w tym własnej.
kącik językowy – w tym miejscu znajdują się materiały do nauki języka ojczystego oraz obcego (w zależności od placówki). Są tam również książki.
kącik matematyczny – wykształcający w dziecku umiejętności liczenia oraz rozpoznawania pojęć ilościowych.

Żłobki i przedszkola Montessori często posiadają ogród. Pozwala on dzieciom uczyć się dbania o rośliny oraz obcowania z naturą.

Realizm i naturalność

W żłobku lub przedszkolu Montessori na próżno szukać plastikowych, nierealistycznych zabawek. Dzieci nie bawią się miniaturowymi bohaterami kreskówek czy kolorowymi zwierzątkami, które wyglądają inaczej niż w rzeczywistości.

W Montessori materiały i pomoce edukacyjne wykonane są z naturalnych materiałów, często o ciekawych fakturach czy kształtach pobudzających zmysły sensoryczne. Każdy przedmiot ma za zadanie uczyć jednej konkretnej rzeczy – czynności czy pojęcia. Zabawki same nie robią za dziecko nic, nie są sterowane za pomocą baterii czy akumulatora. Przedmiot codziennego użytku powinny być dokładnie takie jak w rzeczywistości, tylko mniejsze – dopasowane do rączek malucha. Dlatego nóż kuchenny nie będzie plastikowy, a metalowy – dokładnie tak, jak w życiu. Dziecko nie zrobi sobie nim krzywdy, ponieważ jest nauczone używać go dokładnie tak, jak robią to dorośli, czyli do przygotowywania potraw lub ich spożywania.

Każda pomoc naukowa ma określony cel i swoje miejsce przechowywania. Każdy przedmiot występuje tylko w jednym egzemplarzu. Dzieci uczą się organizacji, wykonywania codziennych czynności i skutecznego działania.

Grupa w placówce Montessori

W placówkach Montessori grupy liczą około 8 dzieci na jednego nauczyciela. Składają się one z dzieci w różnym wieku. Przypominać to ma relacje rodzinne, które występują w życiu. Tym samym dzieci uczą się wiele od siebie nawzajem. System nauczania nie zakłada żadnej podstawy programowej, którą trzeba wykonać do określonego roku życia.

Wiele placówek to ośrodki integracyjne, gdzie uczą się także dzieci niepełnosprawne. Montessori to wspaniała metoda nauki dla każdego dziecka, również takiego z zaburzeniami rozwoju.

Warto zapisać swoje dziecko do placówki Montessori. To wspaniałe, rozwijające środowisko pobudzające ciekawość i pasję do nauki każdego malca. Dzięki nauce w duchu Montessori dajemy naszemu dziecku możliwość odkrywania swoich umiejętności, talentów i upodobań. To doskonała droga do szczęśliwego i pozytywnego rozwoju.

aleastudio

error: Content is protected !!